هدایای تبلیغاتی، راهکاری موثر برای بازاریابی استارت آپ

 شاید در حل حاضر رشد استارت آپ شما در دستانتان باشد. مثل همه داستان‌های موفقیت که شنیده‌ایم، نیاز است که بیاد ماندنی باشید. نه تنها باید کالا یا خدمات فوق‌العاده‌ای داشته باشید، بلکه به بازاریابی قوی نیز نیاز دارید. پس باید با مشتریان و مخاطبان خود تعامل داشته باشید و کاری کنید که حس خوبی داشته باشند. تا بحال یک هدیه تبلیغاتی رایگان دریافت کرده‌اید؟ مثل یک تی شرت یا ماگ؟ همگی حس خوب لحظه گرفتن آن را به خاطر داریم و نکته مهم حضور لوگوی شرکت ارائه کننده بر روی آن می‌باشد.

آیا هدایای تبلیغاتی موثر هستند؟

قطعا. محصولات تبلیغاتی به عنوان ابزاری می‌باشند که به استارت آپ شما کمک می‌کند که در میان سایرین بدرخشد. از یک هدیه نفیس تا دیگر اعضای این مجموعه همگی توانایی این را دارند که برند شما را در هر زمان و مکانی تبلیغ کنند. نه تنها در ایران بلکه در کشورهای غربی نیز افراد نسبت به دریافت هدایای رایگان و مفید بسیار مشتاق هستند. تحقیقات نیز نشان داده استفاده از هدایای تبلیغاتی در برنامه‌های بازاریابی در این کشورها موجب افزایش ۴۴ درصدی اثربخشی آن‌ها شده است.

چرا هدایای تبلیغاتی موثر هستند؟

افزایش آگاهی

وقتی به کسی هدیه رایگان می‌دهید، بسیار بعید است که شرکت شما را فراموش کند. در واقع بر اساس پژوهش‌ها بیش از ۹۴% کسانی که هدیه تبلیغاتی دریافت می‌کنند، تبلیغ کننده یا محصولی که تبلیغ شده را فراموش نمی‌کنند. علاوه بر آن اگر هدیه استفاده شود، شانس به یاد ماندن ارائه دهنده آن بیشتر نیز خواهد شد.

باز کردن درهای ارتباط

استفاده از هدایای تبلیغاتی برای رویدادهای مختلف راهی عالی برای شکستن یخ رابطه با مشتری می‌باشد. در این صورت احتمال اینکه به حرف‌های شما توجه کنند بسیار بیشتر است. بر اساس گزارش تحقیقات بازار ۵۲% از کسانی که از هدیه تبلیغاتی دریافت می‌کنند، نهایتا وارد همکاری با آن شرکت شده‌اند.

افزایش احساس خوب نسبت به برند

اتحادیه هدایای تبلیغاتی انگلیس (British Promotional Merchandise Association: BPMA) پژوهشی را ترتیب داد که در آن نشان داده شد بیش از نیمی از مشتریان بعد از دریافت هدیه تبلیغاتی از یک برند، نسبت به آن احساس بهتری داشته‌اند. اگر مخاطبان از پیش نسبت به شما حس خوبی داشته باشند راحت‌تر می‌توان به کمک هدایای تبلیغاتی آن‌ها را به خریدار تبدیل کرد.

ماندگاری

ماندگاری هدایای تبلیغاتی بسیار بیشتر از سایر ابزارهای بازاریابی می‌باشد. طبق آمار بیش از ۷۵% مشتریان یک هدیه تبلیغاتی را بیشتر از ۶ ماه نگه می‌دارند. با استفاده و دیده شدن مداوم، این رسانه بازاریابی موثرتر از هر کمپین بازاریابی خواهد بود. علاوه بر آن ۶۳% مشتریان هدیه تبلیغاتی خود را به دیگری می‌دهند که به معنی انتقال پیام شما به دریافت کننده اصلی و پس از آن به فراتر از او، است.

چطور هدایای تبلیغاتی را بهینه کنیم؟

به جرات می‌توان گفت از نظر دیده قرار گرفتن در معرض نام و نشان استارت آپ شما، هدایای تبلیغاتی بهترین عمکرد را دارند. اما چطور این دیده شدن به افزایش مشتریان راغب و فروش ختم می‌شود.

مخاطبان خود را بشناسیم و هوشمندانه انتخاب کنیم

محبوبیت محصولات بین افراد با ویژگی‌های جمعیت شناختی مختلف (سن، جنسیت، محل سکونت و …) متفاوت می‌باشد. اگر بتوانید به صورتی هدیه خود را انتخاب کنید که برای مخاطب شما در صنعت شما جذاب باشد، تخصص خود را در زمینه شناخت آن صنعت نشان خواهید داد. پس همکاری با شما یک انتخاب معقول خواهد بود.

کاربردی انتخاب کنیم

۷۷% از مصرف کنندگان گفته‌اند که دلیل اول حفظ هدیه تبلیغاتی، مفید بودن آن برایشان است. محصولات سلامت، کامپیوتری و نوشت افزارها در صدر جدول هدایای تبلیغاتی مفید بوده‌اند. اگر هدیه تبلیغاتی شما تا خانه تکانی سال بعد گوشه انباری خاک بخورد، پتانسیل‌ها بازاریابی آن مورد استفاده قرار نگرفته‌است. از طرف دیگر کاربردی بودنش موجب استفاده روزمره و دیده شدن شما به دفعات متعدد می‌شود.

به یادماندنی انتخاب کنیم

مطمئن شوید که متفاوت هستید. طوری انتخاب کنید که مشتری با شوق و ذوق هدیه تبلیغاتی شما را به اطرافیان خود نشان دهد یا هر کسی آن را می‌بیند نام ارائه دهنده‌اش جویا شود.

درخواست اقدام اضافه کنیم (call-to-action)

گاهی هدف شما از هدیه دادن فقط دیده شدن نیست. اهدافی مثل سر زدن به وبسیات شما، یا تعامل با اکانت شبکه‌های اجتماعیتان یا … می‌توانند در کنار دیده شدن صرف قرار گیرند. پس یک گام فراتر رفته و یک درخواست اقدام با هدیه خود همراه کنید. مثلا از آن‌ها بخواهید در حالی که تی شرت تبلیغاتی شما را پوشیده‌اند، از خود یک سلفی گرفته و با هشتگی خواص در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. این هم راهی دیگر برای ترکیب کردن هدایای تبلیغاتی با سایر اقدامات بازاریابی شما است.