آشنایی با انواع تبلیغات

تبلیغات چیست؟
اجازه بدهید از معنی خود کلمه تبلیغ شروع کنیم؛ تبلیغ یعنی رساندن پیام، اطلاع‌رسانی کردن.
 
تبلیغات در اصطلاح یعنی پیامی که به مخاطب می‌رسانید تا توجهش را به ایده، محصول، خدمت یا شرکتتان جلب کنید. این پیام در واقع یک فراخوان یا call to action عمومی است که قرار است در چند دقیقه (یا حتی چند ثانیه) ما را مجاب کند که با این محصول تجربه بهتری خواهیم داشت.
 
 قدرت تبلیغات در دنیای امروز
دنیای تبلیغات دنیای عجیبی است. دنیایی پر از پیام‌ها، فکرها و احساس‌ها. ما به هر جایی که می‌رویم و هر جایی که نگاه می‌کنیم، با پیام‎ها درگیر هستیم. تبلیغات کاری کرده‌است که ما دیگر لازم نیست به خودمان فکر کنیم که چند وقت بعد، چه چیزی برای ما جذاب خواهد بود. ما باید روی یک نیمکت راحت بنشینیم و شما با تبلیغات خود به ما بگویید که چگونه زندگی کنیم، دنبال چه چیزی باشیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد، چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم یا هر جنبه‌ای از زندگی که برای ما مهم است. این است قدرت تبلیغات.
 
قبول ندارید؟ حتماً می‌گویید نه من همه این کار‌ها را خودم کرده‌ام؛ اما من می‌گویم از مقاومت کردن دست بردارید، چون دقیقاً چیزی است که اتفاق افتاده است. می‌توانم با یک مثال برایتان ثابت کنم.
 
چند سال پیش که فروشگاه‌های اینترنتی نبودند و شما به دنبال یک هدیه زیبا برای دوست خود می‌گشتید، چه می‌کردید؟ مغازه به مغازه می‌گشتید تا یک هدیه زیبا پیدا کنید و هیچ اعتراضی هم نداشتید. تا اینکه یک عده آمدند و گفتند: ما فروشگاه اینترنتی داریم، بیا، ببین، مقایسه کن، خسته هم نشو! یک روش جدید خرید معرفی کردند و سبک خرید شما تغییر کرد. شما هیچ‌وقت به این فکر نکرده بودید که فروشگاه اینترنتی قرار است کار شما را راحت کند، همین‌طور که الآن نمی‌دانید که تبلیغات قرار است در آینده شما را به کدام سمت ببرد.
 
بگذارید یک مثال دیگر هم بزنم که شک و شبهه‌ای باقی نماند. قطعاً برایتان اتفاق افتاده که مثلاً دنبال یک کفش کتانی ساقدار باشید ولی از خرید که برگشته‌اید، یک کفش راحتی پیاده‌روی خریده باشید. چرا؟ معلوم است دیگر. چون فروشنده شما را متقاعد کرد که این کفش برای شما مناسب‌تر و راحت‌تر است و در هوای گرم کارایی بیشتری دارد.
 

تبلیغات چاپی

 
تبلیغات چاپی به عنوانی یکی از محرک های اصلی فروش جایگاه ویژه ای در اشکال مختلف تبلیغات دارد. اگر یک چیز حتمی درباره تبلیغات وجود داشته باشد، این است که متفاوت بودن چیز خوبی است. بسیار پیش می آید که مصرف کنندگان از آگهی های دیجیتال خسته می شوند، درست در این زمان است که بازگشت به برگه های چاپی، و احساس لمس کردن و پایداری که به وجود می آورند، قطعا گزینه خوبی است. تبلیغات چاپی معمولا می تواند سه طبقه فرعی داشته باشد:
 

۱- آگهی های دوره ای

 
در صورتی که شما از مجله، روزنامه یا هر چیزی که به طور دوره ای و منظم ارائه می شود، استفاده نمایید، پس به سراغ تبلیغات دوره ای رفته اید (به این نوع از تبلیغات در اصطلاح تبلیغات چاپی گفته می شود). برای دهه ها، آگهی چاپی استاندارد طلایی برای تبلیغ کنندگان و مشتریانشان بود. قرار گرفتن در مرکز مجله ای بزرگ یا کاور پشت روزنامه به معنای در معرض دید میلیون ها نفر قرار داشتن بود.
 

۲- تبلیغ در بروشورها، جزوه ها و برگه های کوچک

 
اگرچه برخی از این موارد می توانند درون صفحات روزنامه ها و مجلات قرار گیرند، با این حال به عنوان موجودیتی مجزا درنظر گرفته می شوند (معمولا به این دلیل که شانس دیده شدن کمتری دارند). از این روش هنگامی استفاده کنید که اطلاعاتی بسیار بیشتر از آن چیزی دارید که بتوان در یک آگهی چاپی گنجانده شود.
 

تبلیغات موبایلی و تلفنی

 
از میان انواع روش های تبلیغات جدید، تبلیغات تلفنی و موبایلی یا به عبارت کلی‌تر تبلیغات در سطح دستگاه‌های کوچک و قابل‌حملی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، به‌شدت رواج پیدا کرده است.
 
به کمک این دستگاه‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و… به‌سادگی پای تبلیغات به این ابزارها نیز باز شده است. اما در استفاده از این رسانه‌ها نیز باید نهایت دقت و توجه را به‌کار برد، زیرا ممکن است بی‌برنامگی و تبلیغات انبوه باعث آزار مخاطبان شود.
 
هر یک از این روش‌های جدید تبلیغات در صورت اغراق و بی‌برنامگی می‌توانند موجب اثرات معکوس بشوند
 

 تبلیغات ویدیویی

 
محتوای ویدئو یک منبع فوق‌العاده سرگرم کننده برای کاربران است. استفاده از ویدیو به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی، ایده ای فوق‌العاده است. یوتیوب بزرگترین پایگاه ویدیویی جهان است که امکان نمایش تبلیغات ویدیویی در ابتدای ویدیوها را به شما می‌دهد. همچنین با ایجاد کانال در یوتیوب می‌توانید به بهبود SEO سایت‌تان نیز کمک کنید. علاوه بر این با به اشتراک‌گذاری ویدیو در یوتیوب و آپارات و دیگر سایت‌های اشتراک ویدیو می‌توانید ترافیک مستقیم بیشتری برای وبسایت خود ایجاد کنید و شانس این را داشته باشید که کسانی که ویدیوی شما را تماشا می‌کنند، تبدیل به مشتری تان شوند. با ویدئوها فرصت‌های بیشماری ایجاد می‌شود، به یاد داشته باشید که به زودی 80% محتوای اینترنت بر مبنای ویدئو خواهد بود، البته اگر اکنون چنین نباشد!