هدایای تبلیغاتی، راهی بسوی قلب مشتری

 هدایای تبلیغاتی چیست؟

هدایای تبلیغاتی به هر چیزی که بر روی آن بتوان نام و لوگوی برند شما چاپ شود، می‌گویند که از یک خودکار ساده تا اقلام نفیس و گرانقیت و حتی در ابعاد بزرگ مثل یخچال، می تواند درنظر گرفته شود.
کاتالوگ ها و بروشورهای تبلیغاتی نمی توانند در مشتریان درگیری احساسی ایجاد نمایند ولی هدایای تبلیغاتی می توانند راهی برای نفوذ به قلب مشتریان باشند. شما با این کار، تبلیغاتی دراز مدت انجام خواهید داد. هدیه تبلیغاتی یک روش برای تبلیغات و بازاریابی و فروش احساسی و تصویری است تا در معرض دید مشتریان قرار گیرد.

هدف شما از هدایای تبلیغاتی چه می‌تواند باشد؟

اطلاع رسانی: به افرادی که هنوز با محصول یا خدمات شما آشنا نشده‌اند، اطلاع رسانی می‌کنید.
ترغیب کننده: کسانی را که محصول یا خدمات شما را می شناسند ولی هنوز از آن استفاده نکردند، ترغیب کنید.
یادآوری کننده: برای مشتریانی که از خدمات یا محصولات شما استفاده می کنند ولی برای ایجاد پیامی ماندگارتر و قوی تر.
تحقیقات نشان داده که شرکت هایی که هدیه تبلیغاتی به مشتریان یا افراد غیر مشتری ارائه داده‌اند، احتمال ترغیب آن ها را به خرید یا استفاده از خدمات، دو برابر کرده اند.
مک دونالد در هر سال چیزی حدود ۱٫۵ میلیارد اسباب بازی در تمام شعباتش توزیع می‌کند و تقریبا یک سوم آن را در آمریکا پخش می کند.

درباره هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی یکی از مهمترین عوامل جلب نظر مشتری می باشد و از آنجایی که در ذهنش پیام ایجاد می کند تاثیر به سزایی در بخاطر سپردن محصول یا خدمات شما دارد. در انتخاب هدایای تبلیغاتی مناسب،علایق مشتری و کاربردی بودن هدیه را نیز درنظر بگیرید.
بنابراین این که چه هدایای تبلیغاتی را انتخاب می کنید چالشی برای شماست. در هدیه تبلیغاتی باید خلاقیت دیده شود و مشتری را به هیجان بیاندازد. بهتر است هدیه به محصول یا خدمات شما ارتباط داشته باشد ولی اگر نمی توان ارتباطی ایجاد کرد، به چاپ نام برندتان در جایی مناسب بر روی هدایای تبلیغاتی و با بسته بندی جذاب بسنده کنید.

هنر هدیه دادن

طبق تحقیقات به عمل آمده اکثر هدایای ویژه به مشتریان همیشگی یا به اصطلاح عمده داده می شود. قبل از اینکه هدیه ای تهیه کنید از خود بپرسید که این هدیه را به چه منظور و برای چه کسانی در نظر گرفته اید؟ آیا مشتریان خاص با مشتریان معمولی برای شما یکسان می باشند؟ قطعا فرق می کند.
رفتار شما با آن ها باید یکسان باشد ولی شاید بهتر باشد هدایای تبلیغاتی که به آن ها می دهید متنوع باشد. رفتار یکسان با آن‌ها می تواند باعث شود تا مشتریان معمولی شما، به مشتریانی خاص و همیشگی تبدیل شوند و هدایای متفاوت می تواند باعث شود تا مشتریان خاص ارزش بیشتری را در خود ببینند و نسبت به برند شما وفادار باشند.
هدیه دادن، به تنهایی باعث تقویت ارتباط بین شما و مشتریانتان می‌شود.
اینکه نام تجاری شما، کجای هدایای تبلیغاتی حک شده بسیار اهمیت دارد. این موضوع با توجه به اینکه هدایای تبلیغاتی چه چیزی می‌باشد، متفاوت است ولی نباید جوری باشد که باعث اذیت شخص شود. جایی باشد که بیشتر در دید شخص قرار گیرد تا عموم.

فواید استفاده از هدایای تبلیغاتی چیست؟

طبق تحقیقات، حدود ۸۰ درصد از افراد، محصولاتی را که با هدایای تبلیغاتی می‌شناسند را به خوبی به یاد دارند و در مقابل تنها ۷ درصد از افراد، تبلیغی را که در تلویزیون دیده اند به یاد می آورند. بیشتر افرادی که هدایای تبلیغاتی دریافت می‌کنند اگر کالایی بادوام بوده، آن را تا مدت ها نگه داشته اند و حدود ۲۰ درصد از آن ها بعد از گرفتن هدایای تبلیغاتی از آن محصول استفاده کرده اند.
هرچقدر ماندگاری هدایای تبلیغاتی بیشتر باشد یعنی شما راهی ماندگارتر برای نفوذ به ذهن مشتری خود خواهید داشت و از آن برای ایجاد پیام استفاده می کنید. هر چقدر هدایای تبلیغاتی برای فرد کاربرد بیشتری داشته باشد، باعث اعتبار بیشتر شما در ذهن مشتری خواهد شد.

زمان خوب، برای دادن هدایای تبلیغاتی چه موقع می باشد؟

این کار دست کم سالی یکبار صورت می‌گیرد. اگر برای همکاران و کارمندان باشد معمولا قبل از عید نوروز به این مناسبت اهدا می شود. اگر برای مشتریان باشد در نمایشگاه ها و رویدادهای مهم اهدا می‌شود.

تصمیم گیری درباره هدایای تبلیغاتی

دادن هدایای تبلیغاتی به منظور ارزش قائل شدن برای مشتری می باشد. وقتی مشتری این حس را داشته باشد که متفاوت از مشتری های برند های دیگر است شما احساس مشتری را با برند تان درگیر کرده و این برای شما یک نکته مثبت است. حال اگر انتخاب این هدایای تبلیغاتی زیرکانه و با توجه به نیاز مشتری انجام گیرد قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت.
کسی را می شناسید که از گرفتن هدیه بدش آید؟ همه آدم‌ها دوست دارند هدیه بگیرند و نمی توان منکر آن شد مخصوصا اگر چیزی باشد که مورد نیاز آن ها باشد. پس اینکه چه چیزی، هدایای تبلیغاتی باشد بسیار مهم است.
باید در انتخاب هدیه تبلیغاتی وسواس به خرج داد. خود را جای مشتری بگذارید و ببینید چه چیزی لازم دارید و دوست دارید که به شما هدیه داده شود. باید چیزی باشد که اکثر افراد به آن توجه دارند را درنظر بگیرید و کمی خلاقیت از خود نشان دهید. چیزی نباشد که همه آن را دارند حتی اگر خودکار است، خودکاری متفاوت باشد.

هدایای تبلیغاتی برای کارمندان

تا اینجا در مورد هدایای تبلیغاتی برای مشتریان گفتیم ولی همیشه هدایای تبلیغاتی نصیب مشتریان نمی شود. از طرفی دیگر شرکت‌ها برای کارمندان و همکاران خود نیز هدیه ای در نظر می‌گیرند. برای تهیه هدایا برای آن ها باید به نکاتی توجه کنید که در مورد مشتریان متفاوت می باشد. برای مثال:
  • آنچه که در ذهن انسان ها است، این می باشد که پاداش نقدی به عنوان درآمد محسوب می شود نه به عنوان هدیه و برعکس آن نیز صادق است یعنی هدیه جای پاداش مالی را نمی تواند بگیرد. شاید بن خرید بتواند کمی جای پاداش مالی را بگیرد ولی فرق زیادی نمی کند.
  • هدایای تبلیغاتی نباید از حدی گرانتر باشند، ممکن است حس خوبی به طرف مقابل ندهند. دلیل آن این است که فرد، ارزش کار خود را با ارزش آن هدیه مقایسه می کند و به این نتیجه می رسد که ارزش کارش خیلی بیشتر از این حرفها است.
  • همیشه محصول یا خدمات شرکت، بهترین هدیه نمی باشد زیرا کارمندان و همکاران می دانند ارزش آن برای شرکت کمتر از آن قیمتی می باشد که در فروشگاه ها عرضه می شود مثلا تولیدی که لباس می دوزد، کارکنانش حدود قیمت تمام شده آن را می دانند و مناسب نمی باشد که همان لباس به کارمندان هدیه داده شود.

انواع هدایای تبلیغاتی

از جمله هدایای تبلیغاتی می‌توان به خودکار، دفتر یادداشت، وسایل رومیزی، جاکلیدی، جاکارتی، آفتابگیر خودرو، جاسوئیچی، دستکش، کیف پول، چتر، کلاه، قاب عکس، نرم افزار، بن تخفیف از محصولات، مداد نوکی، کارت مترو اعتباری، بلیت مسابقات ورزشی، کیف گوشی، لیوان، پاور بانک، جعبه دستمال کاغذی، حوله کوچک یا بزرگ، تیشرت، فلش مموری تبلیغاتی، ساعت، سررسید، صنایع دستی کوچک، کتاب، قمقمه، دستبند چرمی و پلاستیکی، سنجاق سینه، ساعت دیواری، چراغ قوه، ماژیک، جعبه مداد رنگی، ذره بین، اسباب بازی اشاره کرد.