بهترين راه تبليغات در فضاي مجازي | بهترين روش تبليغات در ايران

انواع روشهاي تبليغاتي موثر در اينترنت

ما مي بايست در مورد ترافيک سايت اطلاعات زيادي داشته باشيم . در مورد شمار بيننده خود اطلاعاتي اعلام مي کنند که تحليل درست آن ها، شما را به انجام تبليغ در سايت مورد نظر متقاعد يا از انجام آن، منصرف مي کند. در ادامه اين بخش، روشهاي تبليغاتي در اينترنت معرفي مي شود. يکي از روش هاي موفقيت پرتال هاي اينترنت که قابليت هاي طراحي پرتال نيز در آن تاثير غير مستقيم دارد، معرفي و تبليغ آنلاين است. براي تبليغات آنلاين، ترافيک سايت اهميت زيادي دارد. تعداد بيننده يک سايت را مي توان از ترافيک يک سايت متوجه شد.
هر چقدريک سايت از بيننده بيش تري برخوردار باشد، محبوبيت آن براي کاربران اينترنت بيش تر است. سايتي که بيننده بيش تر داشته باشد، بيش تر مورد بازديد کاربران قرار مي گيرد و معمولا اين سايت ها، از حجم آگهي هاي آنلاين زيادي برخوردار هستند.


لينک باکس

کادري است که داخل يک سايت قرار مي گيرد و آدرس تعدادي وبسايت ديگر در آن قرار مي گيرد. لينک باکس در واقع نوعي معرفي و ارجاع به سايت هاي ديگر است. اين مدل تبليغات اگر در سايت هاي پر بازديد يا به صورت لينک هاي تبادلي قرار داده شوند تاثير بالايي خواهند داشت. براي مثال مي توانيد نمونه لينک باکس (سايت هاي مرتبط) را در فوتر همين سايت به صورت زير مشاهده کنيد  

انواع تبليغات در فضاي مجازي

تبليغات نمايشي

تبليغات نمايشي و يا بنري يکي از انواع تبليغات در فضاي مجازي است. حتما با اين شيوه از تبليغات موجه شده‌ايد. در اين روش وب‌سايت تبليغ دهنده با طراحي بنر تبليغاتي مورد نظر خود و اجاره جايگاه بنري موجود در وب‌سايت‌هاي پربازديد اقدام به معرفي محصول خود مي‌کند. روش پرداختي هزينه اين نوع تبليغات تواند به صورت‌هاي CPM که مخفف عبارت “cost per mille” و يا CPT که مخفف عبارت “Cost Per Time” است باشد. در روش پرداخت CPM ، تبليغ دهنده در ازاي هر 1000 بايد مبلغ مشخصي بنا به قرارداد في‌مابين به سايت تبليغ کننده پرداخت کند. در روش CPT ، تبليغ دهنده در ازاي زمان مشخصي نمايش بنر، هزينه مشخصي را به سايت تبليغ کننده پرداخت کند.

مزاياي تبليغات در فضاي مجازي

چه دليلي براي کنار گذاشتن روش هاي سنتي و روي آوردن به روش هاي نوين تبليغات وجود دارد؟ از کجا مطمئن باشيم بازدهي آن‌ها بيشتر از روش هاي سنتي است و از تبليغات در فضاي مجازي سود بيشتري به دست خواهيم آورد؟ نخستين دليل براي تشويق به استفاده از اين روش ها، از بين رفتن محدوديت هاي جغرافيايي است. در راه هاي سنتي تنها مي‌توان بخشي خاص از يک منطقه را تحت پوشش قرار داد و در آن اقدام به تبليغات کرد، در حالي که درون فضاي سايبري هيچ گونه محدوديتي از نظر مکاني وجود نخواهد داشت.

تبليغات بر اساس كليد واژه

مانند تبليغات کليکي گوگل (Google AdWord و Google AdSense) را پيشنهاد مي دهند و استدلال آنها هم اين است كه كسي كه مثلا كلمات “هتل+اصفهان” را جستجو مي كند احتمالا قصد سفر به آنجا را دارد.
پس اگر تبليغات هتل هاي واقع در اصفهان را در لابلاي صفحات و يا نتيج جستجو نمايش دهيم، احتمال كليك روي آنها زياد است و در اين صورت ترافيك هدفمندي به سمت سايت رزرو هتل هاي اصفهان ايجاد مي شود. استدلال قابل تاملي است و استقبال خوب از اين نوع تبليغات هم درستي اين ادعا را ثابت مي كند. براساس گزارش IAB (مي 2008) درآمد حاصل از تبليغات براساس کليدواژه، 41 درصد کل درآمد حاصل از کل تبليغات اينترنتي بوده است و در مقايسه با سال هاي قبل رشد بيشتري داشته اند . اين رشد نشان دهنده نتيجه بخش بودن اين نوع تبليغات بوده است.

يکي از اشتباهاتي که معمولا صاحبان کسب و کارهاي مختلف براي تبليغ در شبکه‌هاي اجتماعي علي‌الخصوص اينستاگرام انجام مي‌دهند، اين است که تصور مي‌کنند اين شبکه اجتماعي صرفا با حضور جوانان و افراد کم سن و سال پر شده است و براي تبليغ کسب و کارهاي خاص و سنتي نمي‌توان روي آن حساب باز کرد ولي آمارهاي سايت statista نشان مي‌دهد که اين تصور به طور کلي اشتباه است.
تعداد کاربران اين شبکه اجتماعي که به طور مداوم و فعال از آن استفاده مي‌کنند، به حدود 800 ميليون نفر مي‌رسد که طبق آمارهاي قابل استناد از تمامي بازه‌هاي سني در آن حضور دارند و به راحتي مي‌توان از هر قشر براي رسيدن به اهداف تبليغاتي استفاده نمود. براي تبليغات در اينستاگرام بايستي بدانيد که شما يک بودجه تبليغات مشخص داريد و براي خرج کردن آن بايد برنامه ريزي درستي انجام دهيد و اصول اين کار را بدانيد که قطعا در صورت عدم آشنايي با آن‌ها با ضرر هنگفتي روبرو خواهيد شد.

موثرترين راه تبليغات در ايران

براساس نتايج نظرسنجى مرکز افکار سنجى دانشجويان ايران مرکز افکار سنجى دانشجويان ايران صدا و سيما با 34.4 درصد بيشترين سهم را در بين ابزارهاى تبليغى موثر بررويکرد مصرف کنندگان ايرانى در هنگام خريد کالا و خدمات داشته است. خانواده، دوستان و آشنايان با اختلاف اندک يعنى 34 درصد از اين لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نيز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص دادند.به اين ترتيب مى توان نتيجه گرفت که مصرف کنندگان ايرانى بيشتر تاثير تبليغاتى را در حوزه خريد کالا و خدمات از صدا و سيما و خانواده و دوستان و آشنايان خود مى گيرند.قرار گرفتن خانواده، دوستان و آشنايان در رتبه دوم موثرترين ابزارهاى تبليغاتى در کشورمان نشان مى دهد که فرهنگ شفاهى در بين ايرانى ها همچنان حرف اول را مى زند و شرکتهاى توليدى و صنعتى مى توانند از اين طريق موفقيت چشمگيرى در فروش محصولات خود و افزايش سهم در بازار به دست بياورند.همچنين اينترنت، بيلبوردهاى تبليغاتى، ماهواره و پيامک نيز در رده هاى بعدى موثرترين ابزارهاى تبليغاتى در بين مصرف کنندگان ايرانى قرار گرفتند.

در حال حاضر بهترين روش تبليغات در ايران استفاده از سئو سايت است. در برخي کشورها همچون چين موتورهاي جستجوي داخلي حرف اول و اخر را مي‌زنند، اما در ايران به خاطر ضعف موتورهاي جستجوي داخلي استقبال خوبي از آن‌ها نشده است. به همين دليل همه کاربران همچنان از گوگل استفاده مي‌کنند و گوگل بربازديدترين وب سايت در ايران است.
پس از اين ظرفيت بايد به بهترين نحو ممکن استفاده کرد. در ديجيتال مارکيتينگ و بازاريابي اينترنتي و ديجيتالي، سئو سايت به معني کمک گرفتن از موتورهاي جستجو براي نمايش خود به تعداد بيشتري از افراد است. در واقع در اين روش به عنوان بهترين روش تبليغات در ايران تلاش مي‌شود وضعيت رتبه وب سايت خود در گوگل را بهبود بخشيد تا در صورت جستجو شدن عبارت‌ هاي خاص و مرتبط با زمينه کسب و کار ما، وب سايت ما به جاي وب سايت هاي رقيب نمايش داده شود. در اينجا به يکي ديگر از مهمترين سوالات مطرح شده در ابتداي مطلب پاسخ داده شد.